Hva er en god sittestilling?

Av Bandakjeden AS

Det er mange myter om hva som er den ene korrekte sittestillingen. Sannheten er at det finnes ikke bare en!

Vi må se på menneskekroppen i et historisk evolusjonistisk perspektiv og det faktum at levemåten til den vestlige verden har endret ser mer de siste 150 årene, enn de 2000 årene før det igjen.  De siste 150 årene har vi gått fra å være et samfunn basert på jordbruk og fiske med mye daglig fysisk aktivitet til et samfunn med mye stillesitting på kontor, i bil og hjemme. Utviklingen i levemåte har rett og slett gått mye raskere enn menneskekroppen har forutsetninger til å tilpasse seg.

Ettersom vi hverken har et ønske eller mulighet til å stoppe utviklingen, må vi tilegne oss kunnskap om hva vi best kan gjøre for å hjelpe oss selv. Tidligere ble vi fortalt, blant annet på skolen, at vi skulle sitte «rett i ryggen» og ha 90 graders vinkel i både knær og hofter (90/90 sittestilling). Ettersom så mange har hørt dette gjennom mange år, er det blitt godtatt som fakta. Sannheten er dessverre en helt annen. Hvis vi nå tar utgangspunkt i en person som jobber på kontor og sitter foran en skjerm ca. 7 timer per dag. Hva er det som kan skje ved å sitte på denne måten?

-For det første så vil du ikke klare å sitte med ryggen rett så lenge. Musklene i ryggen vil bli slitne og du vil synke sammen som en sekk med poteter. Ikke fordi det er noe galt med deg, men fordi kroppen vår ikke er laget for å sitte slik.

Riktig sittestilling

Og hva med resten av kroppen?:

KNÆR: Kontorstoler, og de fleste andre møbler, er laget med dimensjoner for å passe en gjennomsnittsmann på ca. 180 cm. Er du lavere enn dette og prøver å sitte med knærne i en 90 graders vinkel kan resultatet bli et press fra sitteputen mot baksiden av kneet. Blir det trykket stort nok kommer det til å strupe blodets vei tilbake til hjertet og gi hovne legger og føtter, samt en følelse av ben som sovner.

KORSRYGGEN: Som tidligere nevnt orker ikke ryggmuskulaturen å holde ryggen rett i en 90/90 graders sittestilling særlig lenge før det begynner å bli slitsomt og ubehagelig. Vi vil da synke sammen i overkroppen og den i utgangspunktet svaie korsryggen vil krummes. Dette øker det indre trykket i bukhulen og på mellomvirvelskivene. Hvis personen har en skadet/bulende mellomvirvelskive (prolaps e.l) kan denne sittestillingen lede til at skivens press på nerverøttene øker. Noen vil også hevde at tarmenes bevegelser kan bli hindret og at det derfor kan påvirke fordøyelsen.

NAKKEN: Med ryggen sammensunket og tittende på en skjerm vil hodet raskt havne foran kroppens balansepunkt. For å kunne se på en skjerm vil dette kompenseres ved at haken løftes. Et gjennomsnittlig menneskehode veier 5 kg og nakkemuskulaturen vår må jobbe veldig hardt statisk for å holde det oppe. Dette gir økt risiko for stive muskler og spenningshodepine. Det å løfte haken leder til en uheldig vinkel mellom skallen og nakken. Musklene i dette området kalles nakkerosetten og de har et tett samarbeid med øynene. De hjelper øynene våre å hele tiden være horisontale under bevegelse. Når de havner i klem forårsaker de ofte en hodepine som gir smerter bak øynene.

SKULDRE: Når overkroppen synker sammen faller skuldrene fremover. Det resulterer i at skulderleddets bevegelser hindres, spesielt evnen til å vri overarmen utover. Mange vil da oppleve spenninger i og rundt skulderbladet og siden utover i armen. Ubehandlet så kan dette lede til langvarige problemer som musearm o.l.

HVA KAN VI GJØRE FOR Å UNNGÅ DETTE?

Det er faktisk ganske enkelt!

Ved å bruke en myk balansepute som f.eks. Sissel Sitfit pluss kan vi enkelt endre sittestillingen gjennom dagen. Puten kan brukes i to ulike retninger, en mer stabil og en instabil. Når man sitter og holder på med pc-arbeid bruker vi denne puten til å sørge for at knærne til enhver tid er lavere en hoftene. Lårene skal altså helle svakt nedover mot knærne. Dette leder til at bekkenet roterer fremover og at hele overkroppen flyttes bakover, over kroppens balansepunkt. Kroppen får i denne posisjonen tilbake sin svai i korsryggen, ryggen holdes oppreist som følge av vår anatomi og ikke aktivering av muskler i ryggen. Skuldrene vil falle på plass helt naturlig og hodet vil være i balanse. Mange kvinner lider av smerter i halebenet etter fødsel og det er også utsatt ved fall. For personer med smerter i og rundt halebenet er Sissel Sit spesial 2 i 1 et bra alternativ. Puten er laget i viskoelastisk skum med en unik kile som fjerner presset på halebenet.

Når man ikke sitter og jobber aktivt foran skjermen vil man ha muligheten til å lene seg bakover og endre posisjon og på den måten opprettholde en dynamisk sittestilling gjennom hele dagen.

Sissel sitfit pute

Balanseputer fåes kjøpt i alle Bandabutikker og på banda.no.

Hva med de som får vondt under lange bilturer?

Under bilkjøring er utfordringen hvordan bilsetet er designet. Der vil vi stort sett alltid havne i den sammensunkne posisjonen med knærne høyere enn hoftene.

Her vil man ha 2 ulike muligheter: Sissel Sit, en kileformet pute som kan brukes til å sitte på for å motvirke den ugunstige sitteposisjonen. Eller en ekstra korsryggpute, Sissel Tour, som hjelper til med å opprettholde svaien i ryggen, god bekkenposisjon og avslappede skuldre.

Gode hjelpemidler er fortsatt bare hjelpemidler når vi bruker dem, de har ingen effekt liggende i et skap. Riktig bruk av hjelpemidler vil gi mindre ubehag og problemer og igjen lede til økt aktivitet.

Det er ikke uten grunn at vårt slag ord er «Motion is medicine».

Dette blogginnlegget bygger på en artikkel i Livskvalitet nr 2/2019 skrevet av naprapat Lars Liholt. 

Copyright © 2019 Bandagistkjeden AS. All rights reserved.