Scooteren forandret livet!

Av Bandakjeden AS

Nils Sageie (86) måtte tenke nytt da han mistet førerkortet på grunn av sykdom. Nå angrer han ikke på at han tok steget og gikk til anskaffelse av et hjelpemiddel. Scooteren forandret livet.

Høyt blodtrykk,  svimmelhet og et brukket lårbein satte en stopper for kjøringen til den aktive pensjonisten fra Porsgrunn. Fra å ha en tilværelse med bil og stor aksjonsradius, ble han brått sittende uten å komme noen vei.

– Jeg fikk ikke fornyet førerkortet. Da måtte jeg parkere bilen og tenke nytt for ikke å bli sittende inne hele tiden. Jeg visste at datteren min solgte scootere og ville gjerne kjøpe en. Det gikk ikke lang tid før han troppet opp hos Hygea helse &
bandasje i Porsgrunn, der Elisabeth Sageie er daglig leder og eier.

– Siden hun er datteren min, fikk jeg også litt rabatt, smiler han.

Kymco scooter

Til nytte og fritid

Nils kommer fra bilbransjen og har eid en stor bilforretning i Porsgrunn. I 1966 startet han opp Grenland Auto og har vært forhandler av VW, Audi og Skoda. Han har derfor god trafikkforståelse og det var viktig for han å finne en modell som passet han. Valget falt på en Kymco Maxer. En scooter med litt størrelse og god rekkevidde.

Han fikk hjelp av både sønnen og datteren til å sette seg inn i bruken, og nå fungerer den som et godt transportmiddel i hverdagen.

– Det har økt livskvaliteten min. Jeg kan dra på butikken når jeg vil,
og jeg føler meg mer selvstendig igjen. Jeg kan kjøre turer i nærområdet og treffer gjerne folk jeg slår av en prat med, sier Nils. Det har vært utrolig flott å få frisk luft i lungene, det er en helt annen verden enn å sitte inne, sier han.

– Ja, og så har du jo gjenoppdaget flere steder i kommunen, sier datteren.

– Ja, jeg har blant annet kjørt opp til Borgestad Kirke og til Nordre Mæla der jeg og min kone kjøpte vårt første hus på 50-tallet, sier Nils. Turene kan bli opptil 2 - 3 timer lange når været er fint.

Et trygt fremkomstmiddel

Bevegelsesproblemer fører til at Nils bruker rullator for å komme seg rundt og har redusert hans muligheter til å kunne gå lengre distanser. Det gjør det også vanskelig å stå oppreist lenge av gangen.

– Jeg må passe på at jeg ikke faller. Når jeg sitter på scooteren, føler jeg meg trygg. En gang skulle jeg bøye meg ned for å ta en kvist fra plenen mens jeg satt på scooteren. Det var ikke så lurt, da falt jeg ut, sier han og ler.

Han har lært av episoden og holder seg i scooteren.

– Med sin tyngde og fire hjul er det liten sjanse for velt, og det gjør den til et godt hjelpemiddel for meg. Jeg kan enkelt regulere farten og det er gode lys så den synes godt i trafikken, forteller han.

Han synes scooter er et godt hjelpemiddel om du bruker rullator og er dårlig til beins.

Får prøve

Elisabeth ser at mange kunder får friheten sin tilbake med scooter. De blir mindre avhengig av andre.

Når det gjelder scootere så handler det om å se hvem kunden er og forstå behovet hans eller hennes. Det er en del personer som har kjørt bil i mange år og ikke fått fornyet førerkortet av forskjellige grunner.

– Det er en vanskelig situasjon for mange å ikke stå fritt lenger, men være avhengig av andre for å komme seg rundt, forteller hun.

– Mange som kommer hit sier de har en bil i garasjen de skal kvitte seg med og pris spiller ikke så stor rolle da, sier hun.

Her kan de komme for en «scooterprat», kikke på flere modeller og prøvekjøre scooteren ute på torvet foran butikken.

Scooteren forandret livet

F.v. Elisabeth Sageie, Nils Sageie, Monica Engdedal og Helene Danger Kowalski utenfor bandabutikken i Porsgrunn.

– Må ha bra vurderingsevne

Du trenger ikke ha førerkort for å kjøre scooter og du betegnes som gående i trafikken. Det er tillatt å kjøre på fortauet og på gang- og sykkelsti.

– Vi ser an kundene selvsagt. Kunden må ha de rette ferdighetene på plass før de sendes ut på scooter. Du må bl.a. kunne vurdere trafikkbildet godt, forteller Elisabeth.

– Ja, det er for lite å ta en kjøretur mellom hjemmet og postkassen, det er greit å være ute og kjøre i gatene og få litt trafikkfølelse, påpeker Nils. Han ser seg blant annet godt for før han må krysse veien. En må huske på at en scooterkjører fortsatt er en «myk» trafikant.

– Scooteren er lett å regulere med hensyn til fart, en skilpadde viser den laveste farten og en hare viser en fart opp til 10 km i timen. Han viser og
demonstrerer store og leselige tegn som kommer godt fram på displayet.

– Når jeg for eksempel møter hestejenter etter veien, passer jeg på og følger med så ikke hesten blir redd, forteller han. Å ta hensyn er viktig når jeg er ute og kjører.

Scooter justere fart

Det er lett å styre farten og andre funksjoner på scooteren.

Lettvint parkering

Selv har han plassert scooteren slik at den også er lett tilgjengelig i hverdagen. Før hadde han den i garasjen. Det ble for tungvint.

– Jeg fikk snekret en bod ved siden av trappa, der står den nå og lader batteriene til våren og varmere tider. For Nils bruker scooteren mest vår, sommer og høst.

– Når påsken kommer er det tid for å ta den i bruk. I påsken reiser barna mine med sine familier på fjellet for å oppsøke den siste snøen, mens jeg tar scooteren på tur i vårsolen og koser meg. Jeg kan være ute i timevis og kjenne at sommeren er på vei, sier Nils. Skulle det røyne på med noe har han mobiltelefonen lett tilgjengelig.

Bandabutikken

Hygea helse & bandasje a.s, ligger i Storgata 115 i Porsgrunn sentrum. Hygea ble etablert i 1991 og drives av Elisabeth Sageie. Butikken har to fast ansatte, Monica Engedal og bonusdatter Helene Danger Kowalski.

– I tillegg er sønnen min, Thomas Sageie Kowalski, innom av og til. Han er god å ha som ekstrasjåfør på varelevering til våre kunder.

– Gode medarbeidere som setter kundene i fokus er en forutsetning for å lykkes, og det er jeg heldig som har. Vi er et godt team, sier Elisabeth Sageie.

Scootere får du kjøpt i Bandabutikker over hele landet og de kan også bestilles på banda.no.

Dette blogginnlegget bygger på en artikkel i Livskvalitet nr 1/2020 skrevet av Inger Eide Nordseth. 

Copyright © 2019 Bandagistkjeden AS. All rights reserved.