Bedre helse med riktige sko og såler

Av Bandakjeden AS

Lider føttene dine av overpronasjon? Det kan føre til vonde føtter, knær, hofter, rygg og nakke! Riktige sko og såler er viktig.

Å ha smerter i rygg, nakke, knær og føtter er ikke så uvanlig. At årsaken kan ligge i hvordan føttene beveger seg, er det ikke like mange som forestiller seg. Formen på føttene dine, hvilket underlag føttene dine går på til daglig, alder og vekt påvirker faktisk «ganglaget» ditt og helsen din langt mer enn du aner.

Hva er overpronasjon?

Det er slik at for å oppnå riktig gange må føttene dine både pronere og supinere. Det er måten føttene ruller på når du går eller løper. Vanligvis starter trinnet fra utsiden av hælen din, ruller så fremover og avslutter i stortåen. Hvis føttene dine vender for mye innover når du går, kalles det å overpronere. Christian Saether, som er selgeransvarlig på Scholl, forklarer at når du overpronerer får du feil rotasjon i beina, og det forplanter seg videre til blant annet korsryggen og nakken. Det vanligste er å få ulike plager og smerter i føttene, men også i legger, knær og hofter.

– Flere enn 70% av verdens befolkning har en tendens til å vinkle foten innover på denne måten. Om du har en jobb som krever mange timer med stående eller gående aktivitet, kan det bidra til overpronasjon, spesielt når du står på harde flater som for eksempel betonggulv daglig. I tillegg til høy eller lav fotbue, kan pronasjonen også påvirkes av alder, overvekt og graviditet. En veldig vanlig årsak er også at du går i gamle, slitte sko som får føttene til å rulle inn mer enn de burde.

Ved overpronasjon faller innsiden av foten inn når foten belastes.

Overpronasjon

Behandle og forebygge

Det aller viktigste du kan gjøre når plager og smerter oppstår som følge av overpronasjon, er å kvitte deg med de gamle skoene og bytte til litt mer stødige sko. Christian Saether forklarer at riktige sko som er tilpasset en fot som lider av overpronasjon har vanligvis et hardere materiale på innsiden, samt en stabil hæl. Dette gjør at foten ligger mer stødig i skoen. Fotens bevegelighet begrenses noe, men til gjengjeld blir hvert trinn mye mer behagelig. Han forklarer også at du bør bruke en sko med jevn hardhet, for på den måten hjelper du foten til ikke å lene seg i noen retning i trinnet.

Riktige og gode sko er selvfølgelig viktig, men du har også mulighet til å legge ekstra såler i skoene som bygger opp, gir god støtte og minimerer belastningen på føttene. I Banda sine butikker banda.no finner du et godt utvalg av såler og sko fra flere leverandører, slik at du alltid vil finne noe som passer til føttene dine.
Riktige sko og såler bør ikke bare brukes når smerter og plager har oppstått, men også forebyggende. Det er for eksempel et ganske enkelt og rimelig tiltak for helsen din å legge oppbyggende såler i favorittskoene dine. Da unngår du at føttene dine begynner å overpronere.

Dette blogginnlegget bygger på en artikkel i Livskvalitet nr 1/2020 skrevet av Tone vid Skipá. 

Copyright © 2019 Bandagistkjeden AS. All rights reserved.